Sprzedaż nieruchomości odziedziczonej może wiązać się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego. Zasady jego naliczania różnią się w zależności od momentu nabycia spadku oraz daty sprzedaży przez spadkobiercę. Czy można sprzedać odziedziczony dom lub mieszkanie, zanim minie 5 lat od jego otrzymania?

Sprzedaż nieruchomości ze spadku przed 5 lat – czy jest możliwa?

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą śmierci spadkodawcy (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że od tego momentu staje się on właścicielem wszystkich praw i obowiązków majątkowych zmarłego, w tym również prawa własności do nieruchomości.

Sprzedaż nieruchomości dziedziczonych przed upływem 5 lat jest możliwa. Jednak, aby nią zarządzać, spadkobierca musi mieć odpowiedni dokument potwierdzający prawo do obiektu. Może to być prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia.

Warto pamiętać, że sprzedaż domu lub mieszkania przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie spadku, może wiązać się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Sprzedaż spadku a podatek dochodowy

Podatek od sprzedaży nieruchomości ze spadku przed upływem 5 lat wynosi 19% dochodu. Musisz go zapłacić, jeśli sprzedajesz dom lub mieszkanie przed upływem tego terminu. Czas liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie danej nieruchomości przez spadkodawcę. Tego wydatku można jednak uniknąć.

Jak uniknąć podatku przy sprzedaży spadku?

Sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat od jego nabycia to nie jedyny sposób na uniknięcie podatku dochodowego. Istnieje również możliwość skorzystania z tzw. ulgi mieszkaniowej. Trzeba jednak spełnić określone warunki.

Ulga mieszkaniowa pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów, jeśli środki uzyskane z tej transakcji zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe. Zgodnie z prawem, w ciągu 3 lat od końca roku, w którym sprzedasz nieruchomość, musisz przeznaczyć pieniądze na:

  • zakup innego mieszkania, domu lub działki budowlanej,
  • budowę domu,
  • rozbudowę domu,
  • spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na własne cele mieszkaniowe.

Aby skorzystać z ulgi mieszkaniowej, konieczne jest również uzyskanie pełnoprawnego prawa własności do nowej nieruchomości. W przypadku rynku pierwotnego oznacza to konieczność wpisu do księgi wieczystej. Samo podpisanie umowy przedwstępnej nie wystarczy. Na rynku wtórnym musisz podpisać akt notarialny przeniesienia własności.

Ulga nie będzie Ci przysługiwała, jeśli np. będziesz wynajmować mieszkanie lub chcesz kupić działkę rolną pod uprawę.

Cele mieszkaniowe

Oprócz wymienionych wcześniej możliwości istnieją inne cele mieszkaniowe, na które można przeznaczyć środki ze sprzedaży nieruchomości, aby skorzystać z ulgi. Możesz na przykład nabyć grunt lub udział w gruncie, prawo użytkowania wieczystego gruntu lub udział w nim, pod warunkiem że te nieruchomości są związane z budynkiem lub lokalem mieszkalnym. Możliwe jest również nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziałów w tych prawach. 

Jeśli planujesz budowę własnego domu, możesz przeznaczyć środki na nabycie gruntu pod budowę, a nawet na rozpoczęcie budowy. Co więcej, wydatki poniesione na wybudowanie nieruchomości na własne cele mieszkalne, a także na remont własnego budynku mieszkalnego również się kwalifikują.

Istotne jest też to, że ulga obejmuje wydatki poniesione na spłatę kredytu oraz odsetek, pod warunkiem że kredyt ten został zaciągnięty na cele mieszkaniowe przed uzyskaniem przychodu ze sprzedaży nieruchomości. Pamiętaj, że aby skorzystać z ulgi, musisz udokumentować wszystkie wydatki.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od jej nabycia

Wiesz już, że sprzedaż mieszkania po odziedziczeniu przed upływem 5 lat wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego. Jest to tzw. podatek od wzbogacenia się, który wynosi 19% dochodu ze sprzedaży. Dochodem jest różnica pomiędzy ceną sprzedaży a kosztami uzyskania przychodu, którymi mogą być np. koszty remontu, prowizja dla pośrednika czy taksa notarialna.

Sprzedaż mieszkania po spadku a wymagane dokumenty

Do sprzedaży, oprócz prawomocnego postanowienia sądu lub zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia, musisz zgromadzić wiele innych dokumentów.

Urzędnik, który sporządzi akt notarialny sprzedaży, będzie wymagał zaświadczenia (lub pisemnej zgody) naczelnika urzędu skarbowego. Taki dokument potwierdza, że nabycie mieszkania w drodze spadku:

  • zostało zwolnione od podatku,
  • podatek od spadku został już zapłacony lub
  • zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.

Jest to wymóg wynikający z art. 19 ust. 6 Ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W zależności od konkretnej sytuacji mogą być potrzebne również inne dokumenty, np.:

  • zaświadczenie o braku zaległości finansowych wobec wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej, potwierdzające uregulowanie wszystkich opłat związanych z mieszkaniem (czynsz, fundusz remontowy itp.);
  • zaświadczenie o wymeldowaniu wszystkich osób z lokalu;
  • zaświadczenie o położeniu nieruchomości w obszarze rewitalizacji, jeśli dotyczy;
  • dokumenty dotyczące kredytu hipotecznego, jeśli nieruchomość jest obciążona hipoteką. Będą potrzebne informacje o saldzie kredytu oraz zgoda banku na wykreślenie hipoteki po spłacie.

Pamiętaj, że lista wymaganych dokumentów może się różnić w zależności od Twojej sytuacji.

Jeśli chcesz szybko i bezproblemowo sprzedać odziedziczoną nieruchomość, nawet jeśli nie minęło jeszcze 5 lat od jej nabycia, chętnie się tym zajmiemy! Oferujemy skup nieruchomości za gotówkę, bez względu na ich stan prawny czy techniczny. Zajmiemy się wszystkimi formalnościami, a Ty otrzymasz pieniądze szybko i bez zbędnych komplikacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *